Naturfag i spil - tværfagligt samarbejde med naturfagene

Naturfag i spil afvikles onsdag den 27. november 2024 på Campus Aarhus C 

Program 

Naturfag i spil den 27. november 2024

Hvad er biodiversitet?

Vi lever på en biologisk planet med en fantastisk mangfoldighed af liv. Fra de største pattedyr til de mindste mikrober. Skabt af evolutionære processer og bundet sammen af komplekse økosystemer. Vi er kun i begyndelsen af den videnskabelige opdagelsesrejse med at kortlægge og forstå livet på Jorden.
Vi taler meget om biodiversitet og en global biodiversitetskrise, men hvad er det – og betyder det noget for os mennesker?
ved Carsten Rahbek, professor og en af verdens førende forskere i biodiversitet, leder af Center for Makroøkologi, Evolution og Klima ved Globe Institut, Københavns Universitet

Derfor er kvantecomputeren værd at vente på 

Kvantecomputeren er fundamentalt anderledes end den eksisterende computerteknologi. Oplægget afdækker hvorledes og om nogle af de muligheder, det åbner på tværs af en række samfundskritiske sektorer.
ved Ulrich Hoff er PhD i kvantefysik, videnskabsformidler og forsker med ekspertise i kvanteteknologi, Quantum Engagement Specialist hos Kvantify

Naturfagenes læremidler

Hvilke, hvor meget og hvordan bruges læremidler i naturfagsundervisningen i Danmark. Hør om resultaterne i ny landsdækkende undersøgelse.
ved Jesper Bremholm, seniorforsker og ph.d. ved Nationalt Center for Læsning med speciale inden for brug af tekster i fag

Workshopper

Workshop A - Plast fra supermarked til skraldespand

Få ideer til nye aktiviteter og hvordan du kan benytte dem i forbindelse med undervisningen om plast, affald, tekstiler, genbrug, genanvendelse og cirkulær økonomi. Der bliver mulighed for at afprøve en række aktiviteterne på egen hånd.
ved Lene Christensen, specialkonsulent i Astra og programleder for Masseeksperimentet, København 

Workshop B - Når klimaundervisning ikke skal handle om affaldssortering

Fokus i workshoppen er undervisning i klima, hvor vi tager udgangspunkt i Tipping Points og hvordan de gennem didaktisk rekonstruktion kan blive til indhold i naturfagsundervisningen.
ved Hans-Chr. B. Keller, Cand. Scient. i STEM-undervisning, projektleder, House of Science, Sønderborg

Workshop C - Dyrk, undersøg og spis insekter 

Lad eleverne dyrke deres egne spiselige insekter i klassen. Undervejs, mens insekterne vokser sig spiseklar, undersøger eleverne insekternes ressource- og klimaaftryk i små intuitive forsøg. Til sidst tester eleverne dem som køderstatning. Se undervisningsmateriale på insekteriet.dk.
ved Kirsten Sterling, underviser og projektleder, Insekteriet

Workshop D - Naturbaserede løsninger. Fra lokal natur til globalt klima

Hvordan kan man knytte elevernes egne undersøgelser af den lokale natur til de globale klimaforandringer? Med ”Et grønnere klima” giver vi konkrete bud på hands-on aktiviteter om naturbaserede klimaløsninger. Klar til brug på skolerne.
ved Karsten Elmose Vad og Katrine Minddal, CMEC - Center for Makroøkologi, Evolution og Klima  

Workshop E - Svampemycelium i din klimaundervisning

Lær om ’Svampe-emballage’, et nyt engineeringforløb til faget biologi. Elevudfordringen er at designe prototyper på en ny type klimavenlig emballage af bl.a. svampe-mycelium til beskyttelse af varer under transport. Workshoppen er hands-on og vil fokusere på naturfaglige undersøgelser af svampe.
ved Mads Joakim Sørensen, seniorkonsulent, Engineer the Future, København

Workshop F - Plastmissionen

I undervisningsforløbet Plastmissionen træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers. De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig. Se også kortlink.dk/2m2e4
ved Camilla Mehl Hell, Mladen Mikosavljevic og Lars Hagelskjær Wieland, hhv. underviser, udvikler og teamleder, LIFE 

Workshop G - Tastemaster

I undervisningsforløbet ’TasteMaster’ skal eleverne undersøge madens fysik og kemi. Eleverne får mulighed for at afprøve forskellige metoder til at ændre smagsoplevelsen ved grøntsager, bælgfrugter og vand. Forløbet er udviklet til 10. klasse, men kan anvendes på andre klassetrin. Se også kortlink.dk/2pyvk.  
ved Camilla Mehl Hell, Mladen Mikosavljevic og Lars Hagelskjær Wieland, hhv. underviser, udvikler og teamleder, LIFE 

 

Yderligere oplysninger hos

Brian Ravnborg Christensen, CFU Nordjylland,  brr@ucn.dk
Ole Haubo Christensen, VIA CFU, oleh@via.dk

Sekretariat
Lotte Christensen, VIA CFU, loch@via.dk, 87 55 28 05 

Kontakt